ŠKODA FAVORIT 136L
V roce 1982 vláda výnosem č. 228 z listopadu 1982 o rozvoji výroby osobních v Československu stanoveno zahájení vývoje Škody 781, vozu s předním pohonem. Termín zahájení výroby bylo stanoveno na rok 1988. Od podzimu 1982 do léta 1984 vzniklo celkem 13. prototypů Š 781s karoserií vytvořenými v AZNP.
Š 781
Karoserie ing J. Kindla kterou nahradil v roce 1984 Style Bertone.
1.června 1983 přijel podepsat smlouvu Nuccio Bertone, který ihned začal pracovat na karoserii vozu Š 781 a už za čtrnáct dní po podepsání kontraktu dovezl nákresy v měřítku 1:10. První prototyp s karoserií Bertone byl hotov na silvestra 1984. Jeden prototyp se testoval v Alpách kdy podvozek Favoritu byl ukryt v karoserii Mazdy 323, podvozek navržený firmou Porsche se testoval bez kamufláže v Německu pod fiktivním jménem HUNDI. Zajímavostí je na podvozku to že torzní tlumič na přední nápravě se používal pouze u prototypu a do sériové výroby se nedostal, jeho funkci nahradila rozspěrna tyč .Jako konstrukční vadu Favoritu kterou automobilka nikdy neuznala jsou vibrace způsobené pravou poloosou, kde chybí závaží k zamezení kmitů nad 3000 ot/min. Krouticí moment byl zmenšen vzhledem k velké hlučnosti motoru, při modernizaci v roce 1991 doznal Favorit 500 zlepšení, která spočívala hlavně v odhlučnění motoru, a novém čalounění interieru.
STYLE BERTONE 1984
Vzhled karoserie musel vycházet z tvaru předních světlometů, protože výrobce reflektorů nechtěl vyrábět jinou parabolu než tu co už používal pro Samaru.
Vzhledem k tomu že prototyp Favoritu nesměl opustit republiku, byl umístěn motor a obě nápravy do Mazdy 323. technici testovaly v Alpách nové bez azbestové obložení .
í
Barierový test 1987 a po roce 1990.
Škoda favorit měla premiéru v září 1987 na brněnském strojírenském veletrhu, jeho sériová výroba byla zahájena v roce 1988. Bertone připravil i Favorit kupé a v roce 1989 i modernizaci karoserie. Ve Škodovce postavili i karoserii sedan která se spolu s kupé nedostala do výroby, a tak poslední dvoudveřová Škoda byla Škoda Rapid jejíž výroba skočila v roce 1989. Nárok 1990 byl připraven Favorit prodloužený o 30 cm a o 30.tisíc korun dražší kombi se jménem Tourist jehož jméno se změnilo na Forman. Cena základního modelu byla stanovena na 85 000 Kčs, do výroby se plánovala i jedenáctistovka Favorit 115 s chudší výbavou (pevná zadní skla, jednodušší palubní deska a statické pásy), s motorem o obsahu 1100cm3, ale vzhledem k cenové liberalizaci roku 1990 se do výroby nedostal.
V roce 1991se privatizovala Škoda -auto, jako dva vážní zajemci se jevily Renault a Volkswagen. Renault mněl v plánu v Boleslavi zahájit výrobu Twinga a nebo jiného vlastního typu. Nakonec se majtelem Škodovky stal Volkswagen který zachoval výrobu favoritů až do jeho modernizace v roce 1994, pod novým jménem Felícia. V Boleslavi sice připravovali svůj motor 1600 OHC který se do výroby nedostal a favorit se musel spokojit se svým starým motorem OHV který se výraběl od roku 1964 až svou kariéru skončil v roce 2003 ve Fábii 1.4. Jednalo se o jeden nejdéle vyráběný motor na světě, tento motor s tlakově litým hliníkovým blokem byl v roce 1964 takovou novinkou že od nás zakoupil licenci Renault pro svůj model R 16.
Motor Škoda 1600 OHC 74kW, se používal pouze ve sportovních prototypech.
Přístrojový štít nevyráběného ,,ekonomického" Favorita 115S s motorem 1137kW. Tento levný Favorit měl být obdobou Š 105S, stejně jako ona se vyznačoval chudou výbavou , zadní dveře měla mít pevná skla a zadní nedělená sedadla pevné pásy.
Favorit 115
Modernizace
miliontý favorit S označením Veřejné Bezpečnosti roky 1988-1989
elektro Favorit motor Audi V8 4x4
Škoda Favorit Cosworth 2.3 Škoda Favorit MTX Pick-up
Základní technické údaje
Počet míst-5, karoserie sedan dvou prostorová čtyřdveřová + zadní výklopná stěna.
Čelní plocha -1,78 m3 odpor vzduchu cx 0,36 .
Délka- 3815mm, šířka-1620mm, výška-1415mm, objem zavazadlového prostoru 0,240m.
Rozchod kol v předu 1400mm, zadní kola 1365mm, rozvor 2450mm.
Pohotovostní hmotnost 840 kg, užitečná -450 kg, celková- 1290 kg.
Hmotnost přívěsu brzděného 750 kg, nebrzděného- 400 kg, zatížení střechy max. 50 kg.
Palivo v nádrži 47 litrů z toho 5 litrů rezerva, chladící kapalina 6 litrů, olej v motoru 4 litry,olej v převodovce 2,4 litrů, brzdová kapalina 0,6 litrů.
Maximální rychlost 150 km/h, zrychlení 0-100 14s, spotřeba 90 km/h 5,2 litrů,120 km/h 7,2 litrů , město 7,4 litrů.
MOTOR
Typ Škoda 781.136
Benzínový čtyřdobý, řadový 4.válec OHV, 1289 cm3- 46kW při 5000 otáčkách v min. Maximální povolené otáčky 5500 ot/min.
Největší točivý moment 100 N.m při 3000 ot/min.
PŘEVODOVKA
Pětistupňová přímím řazením.
NÁPRAVY
Přední
Mcpherson s trojúhelníkovými spodními příčnými rameny a tlumičovými vzpěrami, celkový zdvih kola 160 mm.
Zadní
Kliková s vlečnými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou, pérování vinutými pružinami, celkový zdvih kola 210 mm.
KOLA
Rozměr ráfků 4,50 BH x13, rozteč šroubů 4x98mm, od roku 1991 4x 100mm, šrouby m12x1,25.
Pneumatiky 165/70 R 13, huštění v předu 190kPa, zadní kola 220 kPa.